recent
أخبار ساخنة

الأستاذ عادل عبد الرازق يكتب



الماضي الخشب

**********

بقلمي / عادل عبد الرازق

----------------------

**أنا الماضي الخشب كسريني**
**بحدّ قلبك أو خنجره**
**موّتيني**
**بدّلي كل الملامح في وشيّ**
**أو عفّري لوني**
و**اقفي من بعيد واضحكي ضحكتك**
**…**
**أنا الماضي الخشب**
**اللي صمتي غيّرك**
**أو فكّرك**
**بمشهد هزيمتي زمان**
**…**
**أنا أنا …**
**اللي عشقتك من غير ميعاد**
**فتحتلك قلبي مداين**
**طردتيني من كل البلاد**
**…**

وداعك كان من غير سبب

ولما سألتك عن السبب

قولتيلي يا حبيبتي

ده قدر علينا وانكتب

...
**غطّى المطر كل شوارعنا القديمة**
**وانا زي البيوت رعشة وسكات**
**اتكسرّت أصغر مسافة بيني وبينك**
**واتغيّرت كل الحاجات**
**…**
**صدّيني لو يوم سمعتي صوتي**
**وارمي رسايلي وذكرياتي**
**علّقيني في الدواير**
**شعلقيني في الضفاير**
**ومرجحيني وقولي كان طفل ف حياتي**
**…**
**راحت ليالي العشق وانتهت**
**ولا مرّة قلبك حسّني**
**دابت دموعي ولا اشتهت**
**ولا حبك يوم مسّني**
**زرعت في قلبك كل الزهور**
**واتاري قلبك كان عطب**
**وماتت كل أحلامي فيكي**
**وبقيلي بس الماضي الخشب**
*******

google-playkhamsatmostaqltradent